Porady dla zdrowia

FAQ Forum dyskusyjnego



Polecamy


BAKALIE DLA ZDROWIA

bakalie


 Kto z nas nie lubi bakalii? Rodzynki, orzechy, morele czy suszone figi są nie tylko pyszną przekąską, ale również świetnym źródłem cennych składników odżywczych. Poprawiają trawienie, doskonale działają na pamięć, pomagają też zapobiegać wielu chorobom. Pozytywnie wpływają na nasze ciało oraz umysł. Ponadto mają swój niepowtarzalny smak.



O właściwościach moreli, orzechów, rodzynek i innych bakalii

Czynnikiem w głównej mierze decydującym o doborze produktów spożywczych jest smak. Jednak warto przyjrzeć się również właściwościom i korzyściom wynikającym z konsumowania kupowanych produktów. Bakalie mogą okazać się nie tylko smakowitą przekąską, ale także doskonałym wsparciem w zmaganiu się z różnymi dolegliwościami. Warto więc systematycznie odwiedzać stoiska z suszonymi owocami i bakaliami -z korzyścią dla zdrowia.

Banany na uspokojenie

Suszone banany, podobnie jak rodzynki czy morele dostarczają organizmowi potasu, dzięki czemu regulują ciśnienie krwi. Ponadto wspierają pracę żołądka oraz stabilizują wytwarzanie śluzów i kwasów, dzięki czemu przyśpieszają gojenie się wrzodów. Istotną cechą suszonych bananów jest działanie uspokajające. W bananach zawarty jest tryptofan - aminokwas, który po przekształceniu się w organizmie w serotoninę wywiera na nas wpływ uspokajający. Dodatkowo, spożywanie bananów ułatwia zasypianie, korzystnie wpływa na stan skóry oraz hamuje powstawanie zmarszczek.

Migdały przeciw anemii

Cenne składniki zawarte w migdałach korzystnie wpływają na poprawę pamięci i koncentracji. Migdały są ważnym źródłem potasu, cynku, magnezu, żelaza, białka, oraz witaminy E, która jest znakomitym antyoksydantem. Mają również szerokie zastosowanie lecznicze - pomagają zapobiegać udarom mózgu, miażdżycy, a także przeciwdziałają przedwczesnemu starzeniu się. Zalecane są m.in. anemikom oraz ludziom cierpiącym na wady skórne.

Orzechy dla zdrowia serca

Podwyższony cholesterol to jeden z najgroźniejszych czynników ryzyka rozwoju chorób serca. Obecnie jest główną przyczyną zawałów serca. Czasami, aby uniknąć leczenia farmakologicznego, wystarczy zostać miłośnikiem orzechów. Orzechy skutecznie obniżają poziom cholesterolu w organizmie dzięki zawartości witaminy E i tłuszczów bogatych w nienasycone kwasy tłuszczowe. Zmniejszają ryzyko powstawania skrzepów w żyłach, dlatego redukują ryzyko zawałów serca. Wśród licznych zalet orzechów wymienić należy dużą zawartość kwasu foliowego, który jest niezbędny m.in. do prawidłowego rozwoju płodu, w związku z tym spożycie orzechów zalecane jest m.in. kobietom w ciąży.

Daktyle i rodzynki dla przekwitających

Dzięki zawartości boru i wapnia, rodzynki hamują wypłukiwanie tych składników z kości, w związku z czym pomagają zapobiegać osteoporozie. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza u kobiet w trakcie menopauzy, gdyż w tym czasie spada produkcja estrogenów. Daktyle mają takie samo działanie. Ponadto, rodzynki dostarczają magnezu i witamin z grupy B, dzięki czemu poprawiają koncentrację. A zawarte w nich witaminy C, E oraz żelazo, cynk i potas wpływają korzystnie na wygląd skóry, wspomagają pracę serca i poprawiają odporność.

Śliwki cennym źródłem mikroelementów

Jak wiadomo, śliwki korzystnie wpływają na pracę żołądka, poza tym mają działanie przeczyszczające. Podobnie jak morele, zawierają beta-karoten a także witaminy C i E, które pomagają przeciwdziałać nowotworom. Wegetarianie powinni spożywać ich duże ilości ze względu na zawartość fosforu, wapnia, magnezu, żelaza, oraz witamin z grupy B. Suszone śliwki mają działanie uspokajające, dlatego polecane są osobom prowadzącym aktywny oraz stresujący tryb życia.

Figi dobre na żołądek

Figi zalecane są m.in. na wrzody żołądka. Ze względu na duże ilości błonnika, pomagają zapobiegać zaparciom. Dzięki właściwościom antybakteryjnym i oczyszczającym, figi mają swój udział w odtruwaniu organizmu, a ponieważ zawierają cynk - skutecznie wspierają działanie układu hormonalnego.

Morele na odchudzanie

Morele okazują się pomocne w walce z nadwagą. Są bogate w żelazo, dzięki czemu hamują apetyt i są wskazane dla osób odchudzających się, a także dla kobiet cierpiących na obfite miesiączki. Ze względu na dużą zawartość beta-karotenu pomagają zapobiegać powstawaniu nowotworów, a zawarty w nich potas usuwa nadmiary wody z organizmu oraz reguluje ciśnienie krwi.


Dobre samopoczucie dla każdego oznacza coś innego. Okazuje się, że nie musi być uzależnione od spożywania różnych suplementów diety oraz częstych wizyt w aptece. Pamiętajmy, że medykamenty - jeśli się ich nadużywa lub nie są odpowiednio dobrane - mogą działać ze szkodą dla organizmu. Czasami lepiej zastanowić się nad naturalnymi metodami wspomagania naszej kondycji fizycznej i psychicznej. Warto zatem stworzyć własną apteczkę zawierającą m.in. cenne bakalie, bogate w witaminy i minerały niezbędne w zdrowej diecie.

Opracowanie własne w oparciu o:
poradnikzdrowie.pl; w-spodnicy.pl; harmonica.pl
Źródło: ROS-SWEET Sp. z o. o.