Porady dla zdrowia

FAQ Forum dyskusyjnego



Polecamy




Dobre nawyki w biurze

Wychłodzenie organizmu


Wiele osób każdego dnia narażonych jest w pracy na czynniki szkodliwe dla organizmu. I niekoniecznie musi być to praca powszechnie uważana za potencjalnie szkodliwą dla zdrowia, jak np. na budowie. Niebezpieczeństwa dla zdrowia mogą czyhać nawet w biurze. Niestety, rosnąca świadomość nie zawsze idzie w parze ze zmianami pewnych nawyków.

Zdecydowana większość z nas uważa się za osoby dbające o zdrowie i dobrą formę. Jednak może się okazać, że zdrowe żywienie i aktywność fizyczna to za mało, zwłaszcza jeśli przez większość dnia poddajemy organizm wszelkim próbom wytrzymałości. Przepisy prawa ściśle określają dla poszczególnych zawodów zakres obowiązkowych badań lekarskich oraz warunki, w jakich wykonujemy swoją pracę. Również jeśli chodzi o typowo biurowo prace, odpowiednie rozporządzenia określają funkcjonalność elementów wyposażenia służbowego stanowiska. Niestety, czasem dopiero zewnętrzna kontrola motywuje pracodawców do wypełnienia wszystkich zobowiązań wobec podwładnych. Jednak bez względu na regulacje odgórne, warto by każdy z nas zwracał uwagę na to, jak wygląda jego najbliższe otoczenie i jak można je wykorzystywać w sposób optymalny.


Ergonomia w miejscu pracy

Biuro to miejsce bezpieczne i przyjazne - pod warunkiem, że spełnia podstawowe zasady ergonomii. Ergonomiczne stanowisko zapewnia wygodne ułożenie ciała i swobodę wykonywania poszczególnych czynności, których większość odbywa się przy komputerze. Dzięki temu nasz organizm będzie wypoczęty i unikniemy problemów z kręgosłupem.

Państwowa Inspekcja Pracy od dłuższego czasu podkreśla rolę podłokietników oraz regulacji siedzisk i oparć w krzesłach służbowych. Średnia wysokość takiego wyprofilowanego siedziska to 40-50 cm. Jednocześnie całość powinna być dostosowana do blatu biurka, umożliwiając naturalne położenie rąk przy obsłudze klawiatury, z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem i przedramieniem (średnia wys. to 75 cm).

Pamiętajmy też, że praca przy komputerze jest uciążliwa nie tylko dla kręgosłupa, ale także dla wzroku. Optymalnym rozwiązaniem jest ustawienie monitora w odległości 40-75 cm od oczu tak, aby górna jego krawędź była na wysokości wzroku. Złym przyzwyczajeniem jest przybliżanie wzroku w celu przeczytania informacji na monitorze, jak również trzymanie laptopa zbyt blisko brzegu biurka.

Czas na przerwę

Każda praca może wywołać znużenie po pewnym czasie. Dla wzroku męczące bywa szkodliwe działanie światła, spowodowane np. ustawieniem monitora naprzeciwko okna Dla kręgosłupa szkodliwe jest długotrwałe utrzymywanie jednakowej pozycji. Poza tym, monotonia i powtarzalność niektórych czynności często powodują złe samopoczucie, co niewątpliwie wpływa na komfort psychiczny również w drugiej połowie dnia, a co za tym idzie, negatywnie odbija się na jakości wykonywanej pracy. Dlatego aktywność ruchowa oraz kilkuminutowe przerwy po każdej godzinie pracy przy komputerze są niezwykle istotne. Jest szereg ćwiczeń, które możemy swobodnie wykonywać w biurze. Nie zapominajmy, że zdrowego rozsądku nie zastąpią nawet najbardziej pro-zdrowotne regulacje prawne.


Zobacz też:
Ergonomiczne stanowisko pracy