Porady dla zdrowia

FAQ Forum dyskusyjnego



Polecamy


Zdrowa dieta w okresie jesienno-zimowym

dieta w okresie jesienno-zimowym


 Jak co roku okres jesienno - zimowy to czas walki z obniżoną odpornością i kiepskim samopoczuciem. Na szczęście możemy sobie pomóc stosując zdrową dietę. I choć jesienią i zimą trudniej o świeże warzywa i owoce, bo większość z nich zniknęła ze straganów, nie oznacza to, że w tym czasie dieta musi być monotonna i uboga w witaminy. Warto zadać sobie trochę trudu i urozmaicić codzienne posiłki. Dzięki temu łatwiej nam będzie uchronić się przed chorobą i przetrwać w dobrej formie do wiosny.


Do 5 razy sztuka

Według Światowej Organizacji Zdrowia człowiek powinien jeść warzywa i owoce minimum 5 razy dziennie. I choć w okresie jesienno-zimowym przestrzeganie tej zasady może się wydawać dużo trudniejsze niż latem, nie należy się poddawać, gdyż dieta bogata w witaminy i substancje odżywcze pomoże uchronić organizm przed chorobą i wzmocni odporność narażoną na ataki bakterii i wirusów. Warto przypomnieć, że warzywa i owoce można podzielić na 5 grup kolorystycznych, z których każda ma inne właściwości:

  • czarne to bogate źródło witaminy C, która łagodzi infekcje, i sposób na poprawę koncentracji
  • białe, jak na przykład czosnek, mają działanie antybakteryjne i antywirusowe
  • zielone oczyszczają organizm z toksyn
  • żółto - pomarańczowe to m.in. cenna porcja beta - karotenu i witaminy A
  • czerwone są cennym źródłem potasu.

Grupy te są szczególnie przydatne w okresach obniżonej odporności.

Co ważne, im intensywniejszy kolor ma owoc lub warzywo, tym więcej skrywa korzystnych substancji. Świeże warzywa i owoce możemy zastąpić nektarami, sokami, przecierami bądź mrożonkami. Deser smakowicie udekorowany truskawkami, czy zielona fasolka strączkowa do obiadu przypomną nam smaki lata i pomogą przetrwać pochmurne tygodnie. Warto też wzbogacić dietę świeżymi sałatkami, surówkami oraz przetworami z warzyw, takimi jak np. ogórki małosolne, konserwowe czy kiszone, czerwona kapusta, buraczki, papryka marynowana bądź borówka doskonale komponująca się z pieczenią. Tego typu przysmaki są dostępne w sklepach ale możemy z powodzeniem zawczasu przyrządzić je samodzielnie.


Śniadanie na dzień dobry

Śniadanie to niewątpliwe najważniejszy posiłek dnia. Wszyscy znamy powiedzenie "śniadanie jedz jak król, obiad jak książę, kolację jak żebrak" - pierwszy posiłek po przebudzeniu powinien dostarczać organizmowi 1/3 dziennej dawki kalorii. Zwłaszcza jesienią, dobrze skomponowane śniadanie dostarczy koniecznej energii i pomoże zachować dobre samopoczucie w chłodne, deszczowe dni. Jednak jak pokazują wyniki badania "Zwyczaje Śniadaniowe Polaków" przeprowadzonego przez Pentor Research Institute, prawie 3 miliony 200 tysięcy Polaków wybiera trochę dłuższy sen zamiast posiłku. Co więcej, bardzo często zjadamy pierwszy lepszy produkt, który "wpadnie nam w ręce" po otworzeniu lodówki, co również nie wychodzi nam na zdrowie. Pamiętajmy, że w śniadaniowym menu nie powinno zabraknąć nabiału, produktów zbożowych oraz pokarmów bogatych w witaminę C, magnez oraz witaminy z grupy B. Przykładowe śniadanie, które pomoże zapewnić zdrowy i pełen energii start to kanapka z chleba razowego lub pumpernikla z chudą szynką, sałatą i rzodkiewką. Doskonałym dodatkiem będzie ciepłe kakao, które dodatkowo rozgrzeje i pomoże zachować koncentrację w szkole lub pracy. Jeśli dobrze rozpoczniemy dzień, łatwiej nam będzie przetrwać szklaną pogodę i smutny, jesienny nastrój.


Drugie śniadanie - też ważne!

Rodzice w domu mają kontrolę nad tym co je ich dziecko, ale już w szkole ich pociecha może samodzielnie dokonać wyboru, który nie koniecznie jest najzdrowszy. W 2009 roku w ramach projektu "Wiem co jem" Centrum Komunikacji Społecznej Urzędu m.st. Warszawy przeprowadziło badanie "Organizacja żywienia w warszawskich szkołach podstawowych". Pod lupę wzięto m.in. asortyment sklepików szkolnych. Co się okazało: w prawie 3/4 sklepików można bez problemu dostać słodycze, podczas gdy świeże owoce i warzywa lub kanapki zakupić można tylko w połowie z nich. Na szczęście jednak coraz powszechniejsze są akcje promujące zdrową żywność wśród najmłodszych. Jednym z przykładów jest organizowany przez Komisję Europejską program "Owoce w szkole".

Warto zadbać, by dziecko wychodząc rano do szkoły zabrało pełnowartościowe drugie śniadanie, dzięki któremu zachowa koncentrację i energię w ponure, jesienne dni. Śniadanie takie, oprócz kanapki z pełnoziarnistego pieczywa z dodatkiem warzyw powinno również zawierać świeży owoc bądź sok owocowy. Soki owocowe są cennym źródłem niezbędnych witamin. Obecnie na rynku mamy bardzo bogaty asortyment soków dla dzieci, przy wyborze pamiętajmy jednak aby sprawdzić skład umieszczony na opakowaniu. Najlepsze dla zdrowia są wyroby, w których nie znajdziemy konserwantów, cukru lub sztucznych słodzików.


Dieta dla zdrowia

Okres od jesieni do wczesnej wiosny to czas szczególnej ostrożności dla wszystkich, którzy chcą uniknąć infekcji. Jak informują naukowcy, objawy przeziębienia wywoływane są przez ponad 200 wirusów, co jest dość niepokojącą liczbą. Na choroby szczególnie narażone są dzieci, które uwielbiają skakać po kałużach, często gubią czapki, szaliki, rękawiczki i w rezultacie marzną z gołą głową i w przemoczonych butach.

Tym ważniejsze jest więc wzmocnienie naturalnej obronności organizmu poprzez odpowiednią dietę, bogatą w warzywa i owoce w różnej formie. Pamiętajmy przede wszystkim o dostarczeniu organizmowi witaminy C, która łagodzi objawy choroby. Tę ważną witaminę znajdziemy m.in. w owocach cytrusowych, szpinaku, selerze, a także w różnego rodzaju syropach: żurawinowych, porzeczkowych, aroniowych. Za najzdrowsze można uznać syropy bez konserwantów, utrwalane termicznie przez pasteryzację i zawierające naturalny sok z owoców. Takie produkty oferuje przykładowo producent z Pińczowa - tu polecenia wart jest syrop malinowy, w 100% z owoców maliny. Pamiętajmy, że witamina C zwiększa przyswajanie żelaza, którego braki w organizmie prowadzą do zmęczenia i senności. Niezwykle ważne jest też spożywanie produktów bogatych w cynk, który znajdziemy w nasionach roślin strączkowych. Cynk pomoże uniknąć jesiennej apatii i melancholii i apatii. Ponadto ważnym sojusznikiem w walce z ponurym nastrojem i chorobą jest beta - karoten, którego cennym źródłem są m.in. soki marchwiowe, brzoskwinie, pomidory czy zielony groszek.

Wiele lat temu Mark Twain powiedział: Jedynym sposobem zachowania zdrowia jest jedzenie tego, czego nie chcesz jeść, picie tego, czego nie lubisz, i robienie tego, na co nie masz ochoty. Może słynny pisarz miał rację. A może po prostu lepiej polubić to, co zdrowe? Polska jesień bywa przepiękna - na pewno nie warto spędzać jej kurując przeziębienie w łóżku.

informacje:
Anna Wroniszewska
Junior PR Manager
tel. kom. +48 795 526 955
a.wroniszewska@futurepr.pl