Porady dla zdrowia

FAQ Forum dyskusyjnego



Polecamy


Dlaczego panowie chudną szybciej?

otyłość typu jabłko i gruszka


 Często w czasie odchudzania słyszymy - jakie to niesprawiedliwe, że mężczyźni szybko tracą kilogram za kilogramem a wskazówka na wadze pań bardzo powoli zmienia położenie. Można by stwierdzić, że musimy się z tym pogodzić bo tak nas stworzyła natura... Na szczęście istnieją sposoby by walczyć z takim stanem rzeczy.


Krok pierwszy

Przede wszystkim zastanówmy się, jakie są przyczyny tej "niesprawiedliwej wagi". Podstawowe różnice między kobietami a mężczyznami nie ograniczają się tylko do fizjonomii, istotne są też odmienne sposoby postrzegania świata. Kobiety do większości zadań podchodzą emocjonalnie, wszelkie niepowodzenia zaś traktują jak osobistą porażkę. Niewątpliwie kobiety dbają o dobrą formę i zdrowe odżywianie (jak wykazują badania TNS OBOP 70% kobiet spożywa codziennie zalecaną ilość warzyw i owoców a 56% interesuje się tematyką zdrowia) jednak stosując regularną dietę odchudzającą, panie często nie osiągają oczekiwanych efektów. Przyczyną jest brak odpowiednio przygotowanej diety.

Trochę cierpliwości

Pamiętajmy przede wszystkim, że zdrowe odchudzanie nie oznacza notorycznego głodzenia się! Panie na ogół zniechęcają się gdy widzą, że po paru dniach diety cud (a więc po prostu niezdrowego głodzenia się) nie ma żadnych pozytywnych rezultatów. Nie zapominajmy jednak, że prawidłowa dieta nie polega na głodzeniu się lecz na doborze właściwych produktów i, co najważniejsze, jest procesem długotrwałym. Nie oczekujmy więc, że nagle po kilku dniach odchudzania będziemy ważyć 10 kilogramów mniej. Przede wszystkim nie byłoby to zdrowe dla naszego organizmu - zbyt gwałtowne chudnięcie może być niebezpieczne dla zdrowia. W przypadku mężczyzn tylko 29% z nich interesuje się stosowaniem zbilansowanej diety i tylko wtedy, gdy dotkną ich problemy zdrowotne. Gdy jednak już podejmą decyzję o zrzuceniu kilku zbędnych kilogramów, zwykle osiągają o wiele szybsze i bardziej widoczne efekty niż kobiety.

Odpowiedni dobór produktów

Niewątpliwie wszyscy powinniśmy uważać na to, co i ile jemy. Jednak płeć piękna, z uwagi na mniejsze potrzeby energetyczne, winna zadbać szczególnie o dobór produktów w diecie. Produkty w menu nie powinny dostarczać tylko pustych kalorii, lecz przede wszystkim być bogate w składniki odżywcze, składniki mineralne, witaminy oraz błonnik, który pomaga w prawidłowej pracy organizmu i skutecznie zapobiega zaparciom. Błonnik, który znajduje się w warzywach czy owocach daje uczucie sytości i zapełnia żołądek, dzięki czemu skutecznie wspomaga odchudzanie. Dieta uboga w błonnik skutkuje m.in. zaparciami oraz problemami z trawieniem.

W zgodzie z naturą

Wśród przyczyn tycia najczęściej wymieniane są brak aktywności fizycznej i zła dieta, warto jednak pamiętać, że procesy jakie zachodzą wewnątrz organizmu są również bardzo ważne. Natura tak stworzyła kobietę i mężczyznę, że mają oni różne potrzeby energetyczne, a więc by prawidłowo funkcjonować potrzebują innej dziennej dawki kalorii. Zapotrzebowanie energetyczne mężczyzn jest wyższe niż u kobiet. Przyczyną tego są m.in. różnice w składzie ciała. Mniejsza zawartość masy mięśniowej i większa tkanki tłuszczowej u kobiet powoduje, że niższe są potrzeby energetyczne. Ciało kobiety składa się z 23 - 24% tłuszczu, natomiast ciało mężczyzny - tylko z 13 - 14% tłuszczu.

Różne typy otyłości

Zasadniczo wyróżniamy dwa typy otyłości: pośladkowo-udową (obwodową, ginoidalną) typu gruszka oraz otyłość brzuszną (wisceralną, androidalną) typu jabłko. Ta druga dotyka najczęściej mężczyzn. Prawdopodobnie odpowiadają za nią czynniki hormonalne i genetyczne. Mimo, że przy otyłości brzusznej łatwiej pozbyć się kilogramów, jest ona o wiele bardziej niebezpieczna dla zdrowia. Ten typ stwarza bowiem duże zagrożenie rozwojem chorób układu krążenia oraz cukrzycy.

Kobiety najczęściej dotyka otyłość typu gruszki, czyli pośladkowo-udowa. Polega na zwiększonym nagromadzeniu tkanki tłuszczowej w dolnych partiach ciała, poczynając od pośladków i bioder po nogi. Są to niestety miejsca, z których o wiele trudniej pozbyć się zbędnej tkanki tłuszczowej. Na szczęście nie jest to niemożliwe, niewątpliwie jednak lepiej jest zapobiegać aniżeli walczyć z przykrymi skutkami złego odżywiania i niezdrowego trybu życia.